Skip to main content

OMGAAN MET AGRESSIE

In deze opleiding Omgaan met agressie voor de huishoudhulp leren de deelnemers op een constructieve, positieve manier omgaan met zowel verbale als fysieke agressie.

ESF - OPROEP 505

Deze opleiding(en) komt (komen) in aanmerking voor subsidiëring in het kader van het project "Werkbaar werk" i.s.m. Vorm DC (ESF oproep 505). 

MEER INFO OF VRIJBLIJVENDE OFFERTE

Contacteer Olivier Scholts
Tel.: 0485 42 01 11

Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.

OVERZICHTSBROCHURE OPLEIDINGSAANBOD HUISHOUDHULPEN

Omgaan met agressie voor de huishoudhulp

Agressie, verbaal of fysiek, we komen er jammer genoeg af en toe mee in contact. Het is niet altijd eenvoudig om er op een correcte manier op te reageren. Een gepaste reactie kan de kans op een gevaarlijke situatie verkleinen.

De opleiding Omgaan met agressie voor de huishoudhulp speelt hierop in. Deze opleiding wapent de deelnemers met een aantal verbale technieken zodat ze weten hoe te reageren op een klant die zich verbaal agressief gedraagt. Dit, samen met nog een aantal eenvoudige verdedigingstechnieken, zorgt er voor dat huishoudhulpen meer zelfvertrouwen krijgen en dus steviger in hun schoenen staan in moeilijke of benarde situaties.

INHOUD

  • Het communiceren als dienstenchequemedewerk(st)er (1)
    • Wat is communicatie?
    • Wie communiceert?
    • Hoe kan iemand communiceren?
  • Omgaan met agressie als dienstenchequemedewer(st)er: vermijden van agressie of fysiek geweld (2)
    • Herkennen van agressief gedrag
    • Redenen die mensen drijven tot agressief gedrag
    • Verschillende soorten agressie
    • Omgaan met verschillende soorten agressie
    • Omgaan met verbale agressie: enkele basistechnieken
    • Omgaan met fysieke agressie of geweld
    • Toepassing: agressief gedrag bij ouderen, seksuele intimidatie, drank en drugs
  • Praktische zelfverdedigingstechnieken (3)
    • Basisprincipes en -technieken, weringen, bevrijdingstechnieken...

Op vraag van de organisatie kan er tijdens de opleiding ofwel meer aandacht geschonken worden aan het omgaan met verbale agressie (combinatie (1) en (2)), ofwel aan het inoefenen van de praktische zelfverdedigingstechnieken (combinatie (2) en (3)).

PRAKTISCHE INFORMATIE

  • Waar: Locatie van de organisatie of gehuurde externe locatie in stad of gemeente naar keuze
  • Taal: Nederlands en Frans
  • Aantal deelnemers: tot +/- 15 deelnemers
  • Duurtijd: 4 uur, aanpasbaar op maat
  • Doelgroep: zowel voor de beginnende als ervaren huishoudhulp
  • Explorensia zorgt voor het nodige didactische materiaal

SUBSIDIËRING

  • Subsidiëring door regionale opleidingsfondsen en Vorm DC mogelijk
  • Vlaams gewest: goedkeuringsn° en datum: VG_E_00335; 18/11/2011
  • Brussels gewest:goedkeuringsn° en datum: E335; 18/11/2011

THEMA'S OP MAAT VOOR DEZE OPLEIDING

VOLLEDIG OPLEIDINGSAANBOD HUISHOUDHULP

Schoonmaken

Verschillende opleidingen op het vlak van werkplanning, productkennis en schoonmaaktechnieken. Ook tips en tricks voor de ervaren huishoudhulp.

Ergonomie

Rug- pols- en andere klachten vermijden door het inoefenen van ergonomisch verantwoorde schoonmaaktechnieken.

EHBO

Op een goede manier de eerste hulp bij ongevallen verlenen in werksituaties. Opleidingen die erg in de smaak vallen bij de huishoudhulpen.

Strijken

Op een professionele manier huishoudelijk strijken van hemden, broeken, blouses, rokken, kleedjes, topjes, T-shirts,..

Koken

Het klaarmaken van een klassieke menu (voorgerecht, hoofdgerecht en dessert) en koken voor doelgroepen (specifieke diëten en intoleranties)

Communicatie

Professioneel communiceren met klant en kantoor en op een goede manier omgaan met moeilijke situaties (bv. veeleisende klanten)

Omgaan met stress

Op positieve manier omgaan met de stress die een huishoudhulp kan ervaren in haar werksituatie. Dit is essentieel om de job vol te houden.

Veiligheid op de werkvloer

Door preventief te werken, arbeidsongevallen vermijden. Dit zowel op het vlak van ergonomie, valpreventie als productkennis.

Praktische valpreventie

Arbeidsongevallen te wijten aan vallen vermijden door bewust valpreventief te werken. Risico's goed inschatten en zoveel mogelijk preventief vermijden.

Omgaan met agressie

Op een goede manier reageren op verbale en fysieke agressie. Een goede reactie kan een verdere escalatie vermijden.

Omgaan met zorgbehoevende klanten

Leren omgaan met de specifieke omstandigheden die gepaard kunnen gaan met het werken bij zorgbehoevende klanten.

Thema's op maat

Naast bovenstaande opleidingen zijn er een aantal thema's op maat die verwerkt kunnen worden in de bestaande opleidingen.

SUBSIDIËRING? WIJ HELPEN U GRAAG!

Indien u dit wenst, stellen wij het subsidiedossier voor u op en begeleiden we u doorheen de volledige subsidieaanvraag.