Skip to main content

EHBO

In de opleidingen EHBO leren de poetshulpen op een praktijkgerichte manier de eerste hulp toe te dienen in situaties die zich kunnen voordoen tijdens hun werkzaamheden als huishoudhulp.

Deze opleiding richt zich specifiek tot huishoudhulpen.

Explorensia biedt 2 opleidingen EHBO aan, nl:

ESF - OPROEP 505

Deze opleiding(en) komt (komen) in aanmerking voor subsidiëring in het kader van het project "Werkbaar werk" i.s.m. Vorm DC (ESF oproep 505). 

MEER INFO OF VRIJBLIJVENDE OFFERTE

Contacteer Olivier Scholts
Tel.: 0485 42 01 11

Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.

OVERZICHTSBROCHURE OPLEIDINGSAANBOD HUISHOUDHULPEN

EHBO II voor de huishoudhulp

In de opleiding EHBO II voor de huishoudhulp staat de heropfrissing, inoefening en uitbreiding van wat de deelnemende huishoudhulpen reeds weten over EHBO centraal.

Het is in deze opleiding de bedoeling zo veel mogelijk de parate kennis van de deelnemers aan te spreken en hun kennis en kunde uit te breiden. Het doel van deze opleiding is zoveel mogelijk praktijk uit te voeren en in te oefenen. Op deze manier zijn de huishoudhulpen beter gewapend in situaties die kunnen voorkomen tijdens het uitvoeren van hun job waar eerste hulp nodig is.

INHOUD

  • Heropfrissing van de principes van eerste hulp a.d.h.v een quiz
  • Uitbreiding van de kennis met specifieke gevallen
    • Wat te doen bij hyperventilatie?
    • Wat te doen bij steken van wespen, bijen, hommels?
    • Wat te doen bij een tekenbeet?
  • Uitvoeren en inoefenen van de praktijk
    • Telefoneren naar de hulpdiensten
      • Wanneer en hoe alarmeren
    • Verbandtechnieken
      • Kruisverbanden aanleggen en afnemen
      • Scharnierverbanden aanleggen en afnemen
      • Spiraalverband aanleggen en afnemen
      • Driehoeksverband gebruiken (aan de hand, aan de arm, rond de schouder als draagdoek)
  • Reageren op verslikking en verstikking
  • Reanimatie met behulp van het AED-toestel
  • Verplaatsingstechnieken
  • ...

PRAKTISCHE INFORMATIE

  • Waar: Locatie van de organisatie of gehuurde externe locatie in stad of gemeente naar keuze
  • Taal: Nederlands en Frans
  • Aantal deelnemers: tot +/- 15 deelnemers
  • Duurtijd: 4 uur, aanpasbaar op maat
  • Doelgroep: huishoudhulpen die reeds enige opleiding rond EHBO hebben gevolgd
  • Explorensia zorgt voor het nodige didactische materiaal

SUBSIDIËRING

  • Subsidiëring door regionale opleidingsfondsen en Vorm DC mogelijk
  • Vlaams gewest: goedkeuringsn° en datum: VG_E_00859; 24/03/2014
  • Brussels gewest: goedkeuringsn° en datum: E859; 24/03/2014

THEMA'S OP MAAT VOOR DEZE OPLEIDING

VOLLEDIG OPLEIDINGSAANBOD HUISHOUDHULP

Schoonmaken

Verschillende opleidingen op het vlak van werkplanning, productkennis en schoonmaaktechnieken. Ook tips en tricks voor de ervaren huishoudhulp.

Ergonomie

Rug- pols- en andere klachten vermijden door het inoefenen van ergonomisch verantwoorde schoonmaaktechnieken.

EHBO

Op een goede manier de eerste hulp bij ongevallen verlenen in werksituaties. Opleidingen die erg in de smaak vallen bij de huishoudhulpen.

Strijken

Op een professionele manier huishoudelijk strijken van hemden, broeken, blouses, rokken, kleedjes, topjes, T-shirts,..

Koken

Het klaarmaken van een klassieke menu (voorgerecht, hoofdgerecht en dessert) en koken voor doelgroepen (specifieke diëten en intoleranties)

Communicatie

Professioneel communiceren met klant en kantoor en op een goede manier omgaan met moeilijke situaties (bv. veeleisende klanten)

Omgaan met stress

Op positieve manier omgaan met de stress die een huishoudhulp kan ervaren in haar werksituatie. Dit is essentieel om de job vol te houden.

Veiligheid op de werkvloer

Door preventief te werken, arbeidsongevallen vermijden. Dit zowel op het vlak van ergonomie, valpreventie als productkennis.

Praktische valpreventie

Arbeidsongevallen te wijten aan vallen vermijden door bewust valpreventief te werken. Risico's goed inschatten en zoveel mogelijk preventief vermijden.

Omgaan met agressie

Op een goede manier reageren op verbale en fysieke agressie. Een goede reactie kan een verdere escalatie vermijden.

Omgaan met zorgbehoevende klanten

Leren omgaan met de specifieke omstandigheden die gepaard kunnen gaan met het werken bij zorgbehoevende klanten.

Thema's op maat

Naast bovenstaande opleidingen zijn er een aantal thema's op maat die verwerkt kunnen worden in de bestaande opleidingen.

SUBSIDIËRING? WIJ HELPEN U GRAAG!

Indien u dit wenst, stellen wij het subsidiedossier voor u op en begeleiden we u doorheen de volledige subsidieaanvraag.