Skip to main content

EHBO

In de opleidingen EHBO leren de poetshulpen op een praktijkgerichte manier de eerste hulp toe te dienen in situaties die zich kunnen voordoen tijdens hun werkzaamheden als huishoudhulp.

Deze opleiding richt zich specifiek tot huishoudhulpen.

Explorensia biedt 2 opleidingen EHBO aan, nl:

ESF - OPROEP 505

Deze opleiding(en) komt (komen) in aanmerking voor subsidiëring in het kader van het project "Werkbaar werk" i.s.m. Vorm DC (ESF oproep 505). 

MEER INFO OF VRIJBLIJVENDE OFFERTE

Contacteer Olivier Scholts
Tel.: 0485 42 01 11

Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.

OVERZICHTSBROCHURE OPLEIDINGSAANBOD HUISHOUDHULPEN

EHBO voor de huishoudhulp

Waarom is het handig om een notie van EHBO te hebben als huishoudhulp? In feite zijn er tal van redenen die aangeven dat een opleiding EHBO voor de huishoudhulp een noodzakelijk iets is. Door op een gepaste manier te reageren op een bepaalde situatie, kan immers vaak groter leed voorkomen worden. Vanuit dit perspectief is het zowel voor de huishoudhulp als voor de klant een belangrijke meerwaarde als een huishoudhulp de nodige basiskennis heeft op het vlak van EHBO.

De nadruk tijdens deze opleiding ligt op het praktisch inoefenen van de juiste reactie op verschillende situaties zich kunnen voordoen in de werksituatie.

INHOUD

  • Basisprincipes van eerste hulp
  • Veel voorkomende kwetsuren met weinig of geen verdere gevolgen
    • Schaafwonden, snijwonden, splinters, neusbloeding, blaren,...
    • Hoe en wanneer ontsmetten?
    • Wat is de inhoud van een EHBO-kistje
    • ...
  • Kwetsuren met gevolgen op kortere termijn
    • Brandwonden, bijtwonden, geïnfecteerde wonden, verstuiking,...
    • Hoe en wanneer verbanden aanleggen
    • Hoe en wanneer een driehoeksverband gebruiken
    • ...
  • Weinig voorkomende kwetsuren met grote gevolgen of gevolgen op lange termijn
    • CO-Vergiftiging, breuken, beroerte, hartaandoening,...
    • Hoe en wanneer de hulpdiensten alarmeren?
    • Hoe en wanneer reanimeren?
    • Wat te doen als iemand zich verslikt
    • ...

PRAKTISCHE INFORMATIE

  • Waar: Locatie van de organisatie of gehuurde externe locatie in stad of gemeente naar keuze
  • Taal: Nederlands en Frans
  • Aantal deelnemers: tot +/- 15 deelnemers
  • Duurtijd: 4 uur, aanpasbaar op maat
  • Doelgroep: zowel voor de beginnende als ervaren huishoudhulp
  • Explorensia zorgt voor het nodige didactische materiaal

SUBSIDIËRING

  • Subsidiëring door regionale opleidingsfondsen en Vorm DC mogelijk
  • Vlaams gewest: goedkeuringsn° en datum: VG_E_00338; 21/10/2011
  • Brussels gewest: goedkeuringsn° en datum: E338; 21/10/2011

THEMA'S OP MAAT VOOR DEZE OPLEIDING

VOLLEDIG OPLEIDINGSAANBOD HUISHOUDHULP

Schoonmaken

Verschillende opleidingen op het vlak van werkplanning, productkennis en schoonmaaktechnieken. Ook tips en tricks voor de ervaren huishoudhulp.

Ergonomie

Rug- pols- en andere klachten vermijden door het inoefenen van ergonomisch verantwoorde schoonmaaktechnieken.

EHBO

Op een goede manier de eerste hulp bij ongevallen verlenen in werksituaties. Opleidingen die erg in de smaak vallen bij de huishoudhulpen.

Strijken

Op een professionele manier huishoudelijk strijken van hemden, broeken, blouses, rokken, kleedjes, topjes, T-shirts,..

Koken

Het klaarmaken van een klassieke menu (voorgerecht, hoofdgerecht en dessert) en koken voor doelgroepen (specifieke diëten en intoleranties)

Communicatie

Professioneel communiceren met klant en kantoor en op een goede manier omgaan met moeilijke situaties (bv. veeleisende klanten)

Omgaan met stress

Op positieve manier omgaan met de stress die een huishoudhulp kan ervaren in haar werksituatie. Dit is essentieel om de job vol te houden.

Veiligheid op de werkvloer

Door preventief te werken, arbeidsongevallen vermijden. Dit zowel op het vlak van ergonomie, valpreventie als productkennis.

Praktische valpreventie

Arbeidsongevallen te wijten aan vallen vermijden door bewust valpreventief te werken. Risico's goed inschatten en zoveel mogelijk preventief vermijden.

Omgaan met agressie

Op een goede manier reageren op verbale en fysieke agressie. Een goede reactie kan een verdere escalatie vermijden.

Omgaan met zorgbehoevende klanten

Leren omgaan met de specifieke omstandigheden die gepaard kunnen gaan met het werken bij zorgbehoevende klanten.

Thema's op maat

Naast bovenstaande opleidingen zijn er een aantal thema's op maat die verwerkt kunnen worden in de bestaande opleidingen.

SUBSIDIËRING? WIJ HELPEN U GRAAG!

Indien u dit wenst, stellen wij het subsidiedossier voor u op en begeleiden we u doorheen de volledige subsidieaanvraag.